Saturday, April 2, 2011

www.malaysiakini.tv/video/21331/mb-kelantan-arah-penerokaan-kawasan-orang-asal-dihentikan.html">

Thursday, March 31, 2011

Elizabeth : Kurikulum Alternatif Untuk Anak-Anak Orang Asal

SelangorKini Online Thursday, 31 March 2011 | Ruangan: Berita SHAH ALAM 31 Mac – Exco Kerajaan Negeri Selangor Elizabeth Wong mencadangkan kurikulum alternatif kepada anak-anak Orang Asal diwujudkan bagi memastikan mereka tidak melupai budaya demi kelangsungan adat resam sejak sekian lama terus terpelihara di masa depan. Menurut Elizabeth dalam sidang DUN , ia merupakan permintaan dari Ketua Masyarakat Orang Asal sendiri yang mahukan anak mereka mempunyai minat untuk ke sekolah. Namun beliau menafikan ia bakal menggantikan pendidikan formal persekolahan sebaliknya menambah minat pelajar di kalangan masyarakat Orang Asal. “Bukan ganti pendidikan formal tapi kurikulum alternatif ajar budaya mereka. Ini permintaan dari Batin sendiri kata anak-anak tak berminat sekolah. tapi tak nak belajar budaya . Kenapa mereka diberi penekanan yang berbeza? Tak ada masalah. Ini bukan ganti sekolah tapi keluarkan kurikulum khas kepada anak-anak orang asli,” kata beliau menjawab pertanyaan ADUN Dusun Tua Ismail Sani. Kerajaan Selangor telah memperjuangkan isu tanah pusaka Orang Asal merupakan isu pokok kepada masyarakat yang sekian lama diketepikan oleh pentadbiran kerajaan negeri yang lalu. Sejak tahun 2009, kerajaan negeri telah menjalankan kajian secara mendalam berhubung dengan isu tanah pusaka Orang Asal dan justeru itu, pada tahun ini kerajaan negeri bersedia untuk memberi milik tanah-tanah pusaka itu kepada Orang Asal yang berhak. Elizabeth yang juga merupakan Pengerusi Badan Bertindak Tanah Orang Asal Selangor (BBTOAS) kemudian membidas tuduhan Ismail yang menyatakan hal pendidikan itu bukan isu Kerajaan Negeri. “Mengapa kerajaan Selangor mengambil perkara tersebut? Nak turap jalan, bantu semua ini tanggungjawab Jabatan Hal Ehwal Orang Asal dan Kementerian( Pembangunan Luar Bandar)…Secara ringkas kerana kerajaan sebelum ini tak buat dan kerajaan persekutuan tak buat,” katanya. Elizabeth turut menyatakan hak tanah adat Orang Asal hanya benar-benar terbela sejak Kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih pemerintahan negeri tiga tahun lalu. “Kes tanah, Kerajaan negeri Selangor semasa di bawah BN ambil tanah kerana enggan iktiraf tanah adat dan tak bayar pampasan. Pakatan Rakyat perintah apabila masuk bulan April…buat kali pertama kerajaan negeri Selangor mengiktiraf tanah Orang Asal,” tegas Elizabeth lagi.

Friday, February 18, 2011

Orang asli bemoan land exploitation

Friday February 18, 2011 The Star online GUA MUSANG: Orang asli settlers in Pos Balar claimed they lost their source of income when a firm cleared their 100ha rubber plantation to develop a project called ‘Ladang Rakyat’. They said the Kelantan PAS government appointed the company to develop the land. Sugi Alang, 26, said most of the area had been used for agriculture by the orang asli for the past 20 years. In need of assistance: Nik Aziz (left) receiving a memorandum pertaining to the ruins caused by the ‘Ladang Rakyat’ project from an Orang Asli Community representative in Kota Baru, Kelantan on Monday. — Bernama “We planted rubber and other crops, but the company has now cut down the rubber trees,” he said. He added that the state government should have resolved the land issue with the orang asli first, instead of giving priority to a foreign company. Another settler, Samri Talib, 30, said a water catchment area on a hill in the premises had been damaged when the forest was cleared for the estate. “We are concerned over this,” he said. Galas state assemblyman Abdul Aziz Yusoff said he had received similar complaints from the other orang asli in the Lojing, Pos Brooke, Bihai, Pulat, Pasik and Kuala Betis areas. He promised to bring up the issue at the Umno divisional meeting so that Tengku Razaleigh Hamzah, as the division head, could take action. Mentri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat said the land had been acquired because there was no clearly-defined boundary. “The state government approved the application from the company concerned because it was under the impression that no one owned the land,” he said. Nik Aziz said the Kelantan government would set up a committee to investigate any problems that might arise. Ladang Rakyat chief executive officer Dr Nazmi Ghazali Azmi reiterated by saying that the project in Gua Musang did not involve the orang asli settlement